sobota 25. februára 2017

Rozhovor: Samuel Bjork

Už dlhšie obdobie badáme veľký nárast popularity autorov severských detektívok a trilerov. Jednými s minuloročných naj boli aj knihy nórskeho autora Samuela Bjorka. Ide o relatívne "čerstvého" autora. V rokoch 2015 a 2016 bodoval knihami Cestujem sama a Sova. Nie som práve najväčším fanúšikom tohto žánru ale musím uznať, že knihy severských autorov majú niečo do seba. Často krát premýšľam nad tým, že na to možno vplývajú aj nehostinné, pre mňa priam deprimujúce podmienky krajín akou je aj Nórsko. V poslednom čase som sa dosť naladila na túto pre mňa zatiaľ cudziu krajinu. Na moje veľké prekvapenie, na žiadosť o rozhovor odpovedal takmer okamžite. Tak poďme na to.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt samuel bjork v martinuse

1.Začnem otázkou, ktorú kladiem asi každému, no veľmi ma to zaujíma. Kedy a prečo ste začali s písaním?

Písať som začal keď som mal 15 rokov, písaním scenárov pre divadlo. Mal som 21 rokov keď som napísal svoju prvú hru a v 30-ke som napísal svoju prvú knihu. Začal som písať najmä pre to aby som dostal z hlavy svoje myšlienky.

2.Beriete prácu spisovateľa ako povolanie alebo len ako záujmovú činnosť?

Najprv to bolo skôr hobby, no teraz moje knihy vydávajú vo viac ako 30-tich krajinách, takže to beriem ako povolanie.


3.Nie som veľký fanúšik tohto žánru ale jedna vec ktorú milujem na severskej literatúre je chladná atmosféra ktorú autori vytvárajú. Pri určitých knihách je to skoro fyzicky citeľné. Čo si o tom myslíte ?

Milujem Nórsku prírodu, určite to bude tým. Je to perfektné aranžmá pre tento typ literatúry.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt samuel bjork v martinuse

4.Čo si myslíte o stúpajúcej popularite severských autorov? Myslíte že prostredie v ktorom žijú ich robí takými dobrými autormi detektívok  ?

Tu v Nórsku máme veľmi dlhú tradíciu dobrých spisovateľov, a som veľmi šťastný že máme taký úspech aj v zahraničí. Prostredie v tomto prípade robí naozaj veľa, najmä čo sa týka detektívok.

5.Zaujímalo by ma ako vytvárate charakter svojich knižných hrdinov?  Predchádza tomu nejaká špeciálna predpríprava alebo alebo vymýšľate za pochodu ?

Charaktery postáv ku mne prichádzajú vždy pri písaní. Pre mňa sú ako reálny ľudia.




6.Prečo ste si vybrali za obete práve deti ?

V skutočnosti som si ich nevybral. Proste sa jedného dna objavili v mojej hlave.

7. Vaši fanúšikovia sa už nevedia dočkať ďalšieho skvostu. Pracujete práve teraz na novom koncepte?

Áno, práve mám rozpísanú 3 knihu tejto série.

8. Nedávno ste navštívili Slovensko ! Ako sa vám u nás páčilo?


Áno, nedávno som bol na Slovensku. Je to naozaj nádherná krajina. Najviac sa mi však páčili všetci milí ľudia. Tiež sa mi páčila stará časť Bratislavy.

Súvisiaci obrázok

9.Čo je podľa vás najdôležitejšia vec pre napísanie dobrej knihy ?

Podla mňa je veľmi dôležité aby kniha žila  svoj vlastný život a ty pri jej čítaní zabudneš na reálny svet.

10.Máte nejaké ciele ktoré chcete dosiahnuť ako spisovateľ?

No, v podstate som už dosiahol môj najväčší ciel, a to aby boli moje knihy publikované a čítané po celom svete.



11.Ako spisovateľ určite aj veľa čítate. Kto je váš obľúbený autor? Môžete nám prezradiť vaše 3 najobľúbenejšie knihy ?


Môj obľúbený autor je Bret Easton Ellis a moje "topky" sú : Bret Easton Ellis- American Psycho,
Donna Tartt- The secret history, Jeff Noon- Vurt

Fotka používateľa Samuel Bjørk.

12.O akom povolaní ste snívali v detstve?

Vždy som sníval o kariére spisovateľa, čo sa aj splnilo.

13.Nepremýšľate občas o písaní ako o sledovaní príbehu ?

Presne tak! Keď píšem, premietam si v hlave všetky scény a je to naozaj porovnateľné s pozeraním filmu.



Za rozhovor ďakujem a už sa tešíme na tretiu knihu. Knihy Cestujem sama a Sova sú dostupné vo všetkých kamenných kníhkupectvách Martinus ale aj online na Martinus.sk.


1 komentár:

  1. Práve od neho čítam Cestujem sama. A síce som tiež nikdy neinklinovala k severskému trileru... začína sa mi to čím ďalej tým viac pozdávať. :) Určite siahnem aj po jeho ďalšej knižke.

    OdpovedaťOdstrániť